Ce putem face pentru a preveni balonarea și constipația?

Mulți dintre noi nici nu ne mai amintim zilele în care intram cu ușurință în blugi, fără să ne simțim inconfortabil și strânși în jurul burții. În alte zile, ne trezim cu burta plată, iar până la jumătatea zilei, burta este deja umflată și arată ca o minge de plajă, chiar dacă nu am consumat porții mari de mâncare și chiar dacă nu am băut un litru de apă pe nerăsuflate. Poate că starea de constipație și de balonare este cauzată de cina de aseară sau de excesul de sare din omleta de dimineața sau poate pentru că avem un stil de viață sedentar.

Constipația este frustrantă, dar cu toții avem zile în care suntem constipați. Totuși, dacă observați că utilizați laxative în mod frecvent sau că sunteți constipați de mai bine de trei zile, iar aceste episoade de constipație sunt tot mai dese în ultimul timp, atunci cel mai indicat ar fi să vă prezentați la un medic specialist. În rândurile următoare, vom vedea ce putem face chiar din acest moment pentru a preveni constipația, balonarea, retenția de apă și alte simptome care provoacă disconfort:

Mâncați încet și mestecați. Pentru că trăim vieți atât de agitate, s-ar putea spune că mestecarea completă a mâncării este o artă pierdută. Totuși, pentru a ține la distanță constipația și balonarea, este necesar să ne reamintim să mâncăm lent și să mestecăm cât mai bine fiecare îmbucătură. Ideal ar fi să nu citim, să nu folosim telefonul și să nu ne uităm la televizor cât timp luăm masa. Concentrându-ne asupra mâncării și mâncând lent, vom inspira mai puțin aer și vom permite creierului să realizeze că suntem sătui. În general, oamenii care mănâncă repede tind să mănânce mai mult și să se simtă plini sau să sufere de constipație pentru că înghit bucăți întregi de mâncare. Ceea ce puteți face este să setați 20 de minute pe cronometrul telefonului și să serviți masa în acest interval de timp, nici mai devreme nici mai târziu. Luați mici îmbucături, mestecați și savurați cu adevărat mâncarea, iar dacă vă simțiți sătui, puteți împacheta resturile în cutii pentru torturi, pungi resigilabile sau caserole. Sunt numerate preparate care se pot face doar cu resturi alimentare și alte ingrediente pe care le aveți în frigider. De asemenea, pentru a limita cantitatea de aer înghițită, evitați să beți apă în timpul mesei și să vorbiți. Limitați sau eliminați consumul de băuturi carbogazoase. Dioxidul de carbon din astfel de băuturi degajă gaze în stomac, care conduc la constipație, balonare sau disconfort gastric.

Excludeți din regimul alimentar alergenii și intoleranțele alimentare. Intoleranțele sau sensibilitățile alimentare sunt asociate cu digestia și împiedică organismul să descompună sau să prelucreze un aliment. De exemplu, intoleranța la lactoză înseamnă că organismul nu poate descompune lactoza, lactoza fiind zahărul principal din lactate. Sensibilitățile alimentare nu trebuie confundate cu alergiile alimentare. Alergiile alimentare sunt legate de sistemul imunitar și sunt mai severe decât intoleranțele alimentare. Alergiile alimentare provoacă o reacție imediată în organism, iar în unele cazuri, alergiile pot fi fatale. Sensibilitatea la anumite alimente poate conduce la constipație, exces de gaze, balonare și alte reacții. Este indicat să țineți un jurnal alimentar și să urmăriți tot ceea ce ați mâncat și ați băut și cum v-ați simțit după aceea. Unele intoleranțe alimentare obișnuite care provoacă probleme digestive precum gaze, constipație, balonare și disconfort gastric includ lactoza, grâul și glutenul, ouă, fructoza. Ceea ce puteți face este să încercați să eliminați alimentele despre care bănuiți că v-ar putea provoca intoleranțe și să vedeți cum vă simțiți. În câteva săptămâni, reintroduceți alimentele pe rând și observați cum vă simțiți și dacă mai experimentați simptome digestive.

În cele din urmă, încercați să gestionați nivelul de stres, și asta pentru că stresul crește cortizolul hormonal, care afectează retenția de apă. Retenția de apă conduce la balonare, deci este important să ne menținem stresul sub control pe parcursul zilei. Nivelul natural de cortizol ar trebui să fie cel mai ridicat dimineața și să se diminueze pe parcursul zilei, cu cele mai scăzute niveluri noaptea. Stresul este totuși o parte din viața noastră, însă ceea ce vrem să evităm este stresul cronic. Cheia constă în a echilibra stările de stres cu stări mai parasimpatice, adică să fim relaxați și fără griji măcar 30 de minute pe zi.

Ai ceva de adăugat?...

*